کد مطلب:227861 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

بازتاب شهادت امام رضا در زمان مأمون
شهادت امام رضا علیه السلام به دست مأمون به وسیله ی سم، حتی در زمان مأمون نیز امری معروف و بر سر زبان های مردم بود؛ به طوری كه مأمون خود شكوه از این اتهام می كرد كه چرا مردم او را عامل مسموم كردن امام می پنداشتند!

هنگام رحلت امام علیه السلام، مردم اجتماع كرده و پیوسته می گفتند كه این مرد (یعنی مأمون) وی را شهید كرده است. در این باره آنقدر صدا به اعتراض برخاست كه مأمون مجبور شد محمد بن جعفر، عموی امام را به سویشان بفرستد و برای متفرق كردنشان بگوید كه امام علیه السلام امروز برای احتراز از آشوب از منزل خارج نمی شوند. [1] .

ابن خلدون، علت قیام ابراهیم فرزند امام موسی علیه السلام را آن دانسته كه وی مأمون را متهم به قتل برادرش می نمود. ابراهیم نیز به اتفاق مورخان به دست مأمون مسموم گردید. همچنین برادرش زید بن موسی كه در مصر شورش كرده بود، به دست همین خلیفه مسموم شد.

طبق نقل برخی از منابع تاریخی، یكی دیگر از برادران امام رضا علیه السلام به نام احمد بن موسی، چون از حیله ی مأمون آگاه شد، همراه سه هزار تن و به روایتی دوازده هزار تن از بغداد قیام كرد و كارگزار مأمون در شیراز به نام «قتلغ خان» به امر خلیفه، هم او و هم برادرش «محمد عابد» و



[ صفحه 114]



یارانش را به شهادت رسانید. [2] .

بنابراین، مسأله ی شهادت امام به دست مأمون، در همان ایام نیز امری شایع میان مردم بوده است.


[1] بحارالانوار، ج 49، ص 299.

[2] تاريخ ابن خلدون، ج 3، ص 115.